CrowdTangle

CrowdTangle in enkele woorden
Crowdtangle is een tool die de buzz op de social media van een webpagina kan meten. Zo kan bijvoorbeeld worden gemeten wat het effect is van de webpagina “Mededeling van de Rijksvoorlichtingsdienst namens Zijne Majesteit de Koning en Hare Majesteit Koningin Máxima” over het afbreken van de vakantie van het koninklijk paar in Griekenland in oktober 2020. Je ziet dan hoeveel reacties, comments en shares de mededeling heeft veroorzaakt.

CrowdTangle is exclusief
CrowdTangle is in twee versies aanwezig. De uitgebreide versie is zeer uitgebreid en geeft een zee van informatie, maar wordt hier niet verder behandeld. Deze versie is namelijk niet beschikbaar voor Jan en Alleman. Alleen de bij Facebook geregistreerde nieuwsmedia, zogenaamde “third-party fact-checking partners” (mits geregistreerd bij Facebook), bepaalde content creators uit de sport- en entertainment-wereld en onderzoekers uit het hoger onderwijs mogen een account aanvragen.

Een lite-versie voor Jan en Alleman
Een eenvoudige versie is beschikbaar in de vorm van een extensie voor Chrome, de browser van Google. Met enkele muisklikken is deze te installeren, waarna rechtsboven het icoon van CrowdTangle verschijnt. De bediening is zeer eenvoudig: haal een bepaalde pagina op en klik op het CrowdTangle-icoon. Vervolgens verschijnt een klein venster met de Buzz die de bepaalde pagina veroorzaakt heeft. We geven een voorbeeld. We roepen een pagina van nu.nl op, een pagina die gaat over het afnbreken van de koninklijke vakantie in Griekenland (https://www.nu.nl/binnenland/6084546/koning-breekt-vakantie-in-griekenland-af-reacties-zijn-heftig-die-raken-ons.html). Vervolgens klikken we op het CrowdTangle-icoon en we zien het volgende.


Aan de bovenkant van het venster zien we in vier getallen de buzz op Facebook. Er zijn in totaal 6297 reacties (eerste cijfer) te vinden op Facebook naar aanleiding van de pagina op nu.nl. De drie volgende cijfers geven een detaillering weer. Daaronder zijn vier tabbladen weer te geven, een voor Facebook, een voor Twitter, een voor Reddit en tenslotte een voor Instagram. Het zichtbare tabblad is dat van Facebook. Zichtbaar zijn vier van de vijf postings waarin wordt verwezen naar de pagina van nu.nl. De eerste regel is een posting van nu.nl zelf op Facebook waarin ze verwijst naar het artikel op haar eigen site. Met een klikje op het meest rechter-icoon wordt de desbetreffende post geopend op een nieuwe pagina en kunnen we duizenden inspirerende commentaren lezen van Jan en Alleman. Het is ook mogelijk om de buzz die nu.nl in zijn totaliteit veroorzaakt te meten door de pagina nu.nl op te roepen. Het venster van CrowdTangle laat dan zien dat er op Facebook 55723 reacties te vinden zijn op het geheel van nieuwspagina’s van nu.nl.

Haken en ogen
Als CrowdTangle de buzz gaat berekenen van een bepaalde pagina, dan is er een belangrijke beperking, alleen content van belangrijke accounts, groepen en pagina’s wordt meegenomen.
Note that CrowdTangle's database only tracks public content from influential Pages, Groups, and accounts, not the Pages and accounts of "regular" people. So you won't see posts from private or personal accounts, but you will see them from public figures, publishers, government agencies, etc.
Om met CrowdTangle te kunnen werken is het noodzakelijk om de applicatie toegang te geven tot je social media. Met andere woorden, je moet CrowdTangle de inloggegevens van bijvoorbeeld Facebook en Twitter geven. Is dat verstandig? Nee, dat is niet verstandig, je weet namelijk niet of het bedrijf zorgvuldig met je inloggegevens omspringt. Het is te vergelijken met het geven van je huissleutel aan een beveiligingsbedrijf dat over je huis waakt. Maar het kan nog erger, gebruik je voor alle accounts dezelfde inloggegevens, dan is het alsof je huissleutel ineens ook past op je garage, je auto, je fiets en het huis van je moeder.