Overzicht van social media

Overzicht van social media
Het bekende Influencer Marketing Hub (www.influencermarketinghub.com) publiceerde een artikel met als titel “75+ Social Media Sites You Need to Know in 2020”. In het artikel passeerden 77 social media de revue.
Dat is 20 minder dan in het artikel “95+ Social Networking Sites You Need To Know About” op de site “Make A Website Hub” (www.makeawebsitehub.com).

De boodschap moge duidelijk zijn, in de wereld van de social media is het dringen. Die wereld lijkt wel op die van de sport. Het peloton kent vele renners, maar alleen de kopgroep is van belang. De kopgroep van de social media onderscheidt zich van het peloton door een hoog aantal MAUs. Daarbij staat MAU voor “monthly active user”, een maatstaf voor de populariteit en daarmee het belang van de social media.

Het aantal gebruikers dat maandelijks actief is, kan verbluffend hoog zijn, geen miljoenen, maar miljarden. Er zijn nu (november 2020 ) zes sociale media die de limiet van één miljard MAUs zijn gepasseerd. De groep daaronder, 14 andere social media, heeft een gemiddelde van een half miljard MAUs.
In onderstaande grafiek van Statista, komt dit duidelijk naar voren.

 

Statista heeft ook de nodige cijfers over Nederland, maar beide cijferreeksen kennen niet dezelfde basis. De wereldcijfers betreffen de aantallen gebruikers die maandelijks actief zijn met “social networks” en die van Nederland gaat over dagelijks actieve gebruikers van “social media platforms”.
De cijfers zelf verschillen dan ook. Bij de Nederlandse cijfers komen de Chinese social media niet naar voren (Weixin / WeChat, QQ, Douyin, Sina Weibo, QZone en Kuaishou). Daarentegen zijn wel LinkedIn en Tumblr aanwezig.
Verder zijn er grote verschillen bij Whatsapp (veel meer gebruikt in Nederland) versus TikTok en Tumblr (veel minder gebruikt in Nederland).

1 Facebook (2701 MAUs)
Facebook Inc (het bedrijf) is de ongekroonde koning in de wereld van de social media, het grootste aantal gebruikers, de hoogste omzet, de meeste schandalen, kortom de meeste superlatieven. Dat geldt ook voor zijn baas en oprichter Mark Zuckerberg. Mark wordt in de film The Social Network, die volledig aan hem is besteed, geportretteerd als even slim als sluw. Dat is niet verwonderlijk. Het is hij die Facebook Inc naar grote hoogte heeft gestuwd in slechts 16 jaar. Het is ook hij die een slimme strategische aankopen heeft gedaan, WhatsApp en Instagram. Met respectievelijk 2 miljard en 1,16 miljard maandelijkse gebruikers bezet dit tweetal de derde en zesde plaats op de hierboven gepresenteerde lijst. De vierde plaats wordt ingenomen door zusje Facebook Messenger. Facebook Inc is vandaag de dag (18 novem 2020) 784 miljard dollars waard en Mark Zuckerberg ruim 100 miljard dollars. Daarmee is hij nummer 5 op de wereldranglijst.

Het vlaggeschip van Facebook Inc is Facebook zelf, geen zwitsers zakmes, maar een complete gereedschapskist, geschikt voor particulieren, bedrijven, influencers en adverteerders.
Het laat gebruikers hun profiel beheren, content creëren (tekst, video en/of foto) en deze meteen of later al of niet selectief publiceren. Eenmaal gepubliceerd plaatst het algoritme van Facebook die content bij de gewenste accounts in hun nieuwsoverzicht, waarna deze op verschillende manieren op die content kunnen reageren.

2 Youtube (2000 MAUs)
Vroeger was YouTube niet meer dan een service waarmee elke gebruiker een video op de servers van Youtube kon plaatsen, waarna elke andere gebruiker die video kon afspelen en dat alles via de website van YouTube.
Tegenwoordig is YouTube Studio, de nieuwe naam voor het beheercentrum van de video’s, veel uitgebreider. De gebruiker heeft nu de nodige tools tot zijn beschikking om de individuele video’s aan te passen, ze op de gewenste manier te publiceren, de gerealiseerde “kijkcijfers” te analyseren (inclusief engagement) en tenslotte een tool om de reacties te beheren.
Al die functionaliteit maakt het nu minder makkelijk het geheel te beheersen. We illustreren dat aan de hand van een screenshot die enkele van een dertigtal algemene parameters laat beheren.

 

In de wereld van de social media neemt Youtube een aparte plaats in. Eenvoudigweg omdat ze op de deelmarkt Video’s min of meer een monopolie heeft. Daarnaast zorgt ze voor een aantrekkelijke omzet (15 miljard dollars in 219) voor Google, die sinds 2006 eigenaar is van Youtube.

YouTube laat gebruikers een kanaal, een “channel”, beheren, waarin ze hun video’s kunnen onderbrengen, al of niet kunnen aanpassen en publiceren. Andere gebruikers krijgen deze video’s voorgeschoteld als ze op het kanaal zijn geabonneerd of als het algoritme van Youtube dat heeft bepaald. Dat laatste gebeurt aan de hand van de kenmerken van de video (beschrijving, taal, regio, etc.) en aan de hand van het “kijkgedrag” van de gebruiker. De interactie met kijkers is beperkt, de kijker kan een tekstuele reactie geven.

Het Nederlandse bedrijfsleven laat YouTube niet links liggen. Zo zijn video’s te zien van ABN Amro, Adyen, Aegon, Ahold Delhaize, Akzo Nobel, Arcelor Mittal, ASM International, ASML en ASR Nederland (dat zijn de eerste negen bedrijven van de AEX-index). Alleen de grootste bedrijven (qua beurswaarde) vinden we in die index. Die bedrijven mogen dan een hoge beurswaarde hebben, ze hebben niet een hoog aantal volgers. Ahold Delhaize heeft 317 volgers, Enzo Knol heeft er 2.5 miljoen.

3 WhatsApp (2000 MAUs)
In een door Newcom Research & Consultancy B.V. uitgevoerde onderzoek (Nationale Social Media Onderzoek 2020) onder 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder, blijkt dat veel mensen WhatsApp gebruiken. Als je de aantallen doortrekt naar de hele Nederlandse bevolking, kom je uit op 12.1 miljoen gebruikers op een totaal van ruim 14 miljoen (15 jaar en ouder). WhatsApp is dus zeer populair in Nederland.
De applicatie laat zonder verdere kosten (internationaal) bellen, al of niet met beeld en al of niet met een groep. Verder kan naar een andere gebruiker (of een groep) tekst, foto’s of video’s of bijlagen worden gezonden. Dat alles gebeurt op een snelle en eenvoudige wijze.

De applicatie is volledig gratis. Facebook heeft wel de nodige inkomsten van bedrijven. Het heeft een versie van WhatsApp (WhatsApp Business API) ontwikkeld om te gebruiken als platform voor klantenservice. Onderstaande schermkopie laat zien dat KLM op deze manier WhatsApp gebruikt.

 

Voor eenmansbedrijven is er ook een speciale variant, WhatsApp for Business. Deze applicatie doet volgens het bedrijf zelf het volgende.
WhatsApp Business is free to download and was built with the small business owner in mind. The app makes it easy to personally connect with your customers, highlight your products and services, and answer their questions throughout their shopping experience. Create a catalog to showcase your products and services and use special tools to automate, sort and quickly respond to messages.
Daarnaast is er WhatsApp Pay (geïntroduceerd in India) om betalingen te verrichten aan andere gebruikers.
Hoewel WhatsApp voornamelijk wordt gebruikt voor directe (groeps)communicatie, leent de applicatie zich in principe ook voor Influencer marketing. Udemy (www.udemy.com) heeft er in ieder geval een cursus voor ontwikkeld.



4 Facebook Messenger (1300 MAUs)
Facebook Messenger is een applicatie uit de klasse "onmiddellijke berichtgeving". Deze puur Nederlandse term wordt echter nauwelijks gebruikt, in Nederland zegt men “instant messaging” of nog korter, IM. Facebook Messenger valt daarmee in dezelfde klasse als WhatsApp. Het heeft echter niet dezelfde populariteit in Nederland als WhatsApp.
De service is beschikbaar in de vorm van een applicatie voor smartphone of PC en maakt verder integraal onderdeel uit van Facebook.

5 Weixin / WeChat (1206 MAUs)
WeChat is de internationale naam en Weixin, oftewel 微信, is de naam die in China wordt gebruikt voor deze applicatie van Tencent Holdings Ltd. WeChat is nog geen 10 jaar oud, kent een zeer uitgebreide functionaliteit, inclusief een directe link met de Chinese autoriteiten, en was in het nieuws omdat Trump de applicatie in de USA wilde verbieden. Dat laatste was eind november 2020 nog niet gelukt. WeChat was al eerder in het nieuws (juni 2020), de autoriteiten in India hadden de applicatie, samen met andere Chinese software, in de ban gedaan naar aanleiding van het grensconflict met buurman China.

WeChat is uitgebreid, het biedt instant messaging (zoals WhatsApp), het laat betalen (zoals Google Pay) en het kent bedrijfsaccounts (waardoor bedrijven de nodige services kunnen bieden aan gebruikers).

6 Instagram (1158 MAUs)
Oktober 2020 was Instagram 10 jaar oud. De groei van deze applicatie is dus snel gegaan, zeker gezien het feit dat de Android-versie pas in 2012 werd geïntroduceerd. Het was ook dat jaar dat het bedrijf werd gekocht door Facebook Inc voor de ronde som van één miljard dollars. Vandaag de dag zijn de opbrengsten een veelvoud daarvan, over het jaar 2019 rekent Statista (www.statista.com) met een bedrag van 14 miljard dollars. Dat is zelfs nog minder dan Bloomberg, (www.bloomberg.com) die op 20 miljard dollars uitkomt.
Instagram is, in een notedop, een applicatie, waarmee foto’s en video’s, desgewenst aangevuld met tekst zijn te publiceren, waarna andere gebruikers die kunnen raadplegen en desgewenst daarop kunnen reageren. Welke foto’s aan die gebruikers worden voorgeschoteld wordt sterk bepaald door het door Instagram ontwikkelde algoritme. Voor influencers is dit een belangrijke kwestie. Als hun posts niet of minder worden voorgesteld aan andere gebruikers, zal hun populariteit afnemen en daarmee hun inkomsten.
De content van de gebruikers wordt afgewisseld met advertenties. Het zijn die advertenties waarmee de inkomsten van 14 tot 20 miljard dollars (2019) worden gerealiseerd.

7 TikTok (689 MAUs)
TikTok is eigendom van het chinese ByteDance en kreeg augustus 2020 wereldfaam door Trump. De Amerikaanse president had besloten dat TikTok de nationale veiligheid in gevaar bracht en ByteDance kreeg 45 dagen de tijd om een koper voor de Amerikaanse activiteiten te zoeken. De rechter was het echter niet met Trump eens en ByteDance kreeg respijt. Trump was op zijn beurt niet eens met de rechter en half november 2020 was het nog steeds niet duidelijk wat er zou gaan gebeuren met TikTok.

TikTok zelf is een applicatie geconcentreerd op video’s en muziek en bevat uitgebreide functionaliteit om korte muzikale video’s te creëren met een scala aan effecten. Na publicatie op de servers van TikTok, kunnen andere gebruikers hun reactie geven, desgewenst in de vorm van een video.
De historie van zowel het bedrijf als TikTok beslaat weinig jaren. ByteDance werd in 2013 opgericht en Douyin werd in 2016 gelanceerd in China. De internationale variant, TikTok, verscheen een jaar later op de markt.

8 QQ (648 MAUs)
Het Chinese Tencent is niet alleen eigenaar van WeChat, maar ook van QQ en Qzone. Daarnaast is het bedrijf actief op tal van andere digitale terreinen. Tencent behoort financieel gezien tot de eredivisie. Zo liet het derde kwartaal van 2020 een omzet zien van 125 miljard RMB, oftewel 16 miljard euro's, met een netto-winstmarge van 26%.
QQ is oud, het werd al in de vorige eeuw geïntroduceerd als een instant messaging service. Vandaag de dag is het nog steeds een IM service in de vorm van een applicatie voor smartphone en PC, maar het is ook een zeer populaire web portal. Op de “The top 500 sites on the web” van Alexa (www.alexa.com) staat de portal, qq.com, op nummer 5 (gevolgd door facebook.com).
QQ kan tegenwoordig meer dan alleen maar instant messaging. Enkele kenmerken zijn automatische vertaling van boodschappen, (video)bellen, via QZone toegang tot blogs, via QQ games toegang tot vele games, betalen met Q coin en mailen met QQ Mail.

9 Douyin (600 MAUs)
ByteDance heeft van haar social media applicatie twee varianten uitgebracht. TikTok, de internationale variant en de Chinese variant Douyin. In de statistieken komen ze apart naar voren.
De verschillen tussen beide versies zijn gering; Wel is er een verschil met betrekking tot de data-opslag. TikTok-gebruikers zien niet de content van die van Douyin en vice versa. Ook zijn de servers gescheiden, die voor Douyin bevinden zich in China. Verder schijnt de censor actief te zijn bij de Chinese variant, “subversieve” content zou worden geweerd volgens verschillende bronnen, waaronder The Guardian (“Revealed: how TikTok censors videos that do not please Beijing”).

10 Sina Weibo (523 MAUs)
Sina Corporation is een Chinees bedrijf, Weibo is het Chinese woord voor microblog en Sina Weibo is de social media site van het bedrijf. Tot 2014 was Sina Corporation de eigenaar van Sina Weibo. In dat jaar werd de site afgesplitst en ondergebracht in een nieuwe entiteit, namelijk het op de Amerikaanse Nasdaq-beurs genoteerde Weibo Corporation. De website en de daaraan gerelateerde applicatie genereerde een omzet van 1.8 miljard dollars in het jaar 2019 en een winst van 0.5 miljard dollars.
Sina Weibo richt zich op de Chinese markt en dat wordt duidelijk als de site wordt bezocht.



11 QZone (517 MAUs)
Qzone is een social media site van het Chinese Tencent. Gebruikers kunnen op deze site hun eigen blog onderhouden, ze kunnen foto’s en video’s opslaan, ze kunnen hun blog laten opsieren met hun eigen achtergrondmuziek en ze kunnen games activeren. Dat is niet de enige functionaliteit, elke post wordt automatisch gecontroleerd op niet-passende inhoud, zodat de gebruiker niet per ongeluk verkeerde content kan publiceren.
Gebruikers van het eerder genoemde QQ hebben automatisch toegang tot QZone.

12 Snapchat (433 MAUs)
Snap Inc. is het bedrijf en Snapchat is haar product. Snap werd opgericht in 2011 en ruim twee jaar later werden al verleidingspogingen gedaan door Mark Zuckerberg. Daar werd niet op ingegaan, wel kocht Snap zelf de nodige bedrijven op. Tegenwoordig is Snap beursgenoteerd en heeft het een beurswaarde van 66 miljard dollars (22 november 2020). Dat is een stuk meer dan Koninklijke Philips (opgericht in 1891). Het bedrijf noemt zichzelf op haar site een fototoestelbedrijf:
“Snap Inc. is a camera company. We believe that reinventing the camera represents our greatest opportunity to improve the way people live and communicate. We contribute to human progress by empowering people to express themselves, live in the moment, learn about the world, and have fun together.”
Het meest bekende en belangrijke product van Snap is de social media applicatie Snapchat. Met deze applicatie zijn snaps, dat zijn foto’s en video’s, te maken, aan te passen met filters en zogenaamde “lenses” en vervolgens te verzenden naar vrienden of volgers. De effecten van die filters en “lenses” zijn opvallend, zo is het mogelijk een dansende Eiffeltoren te creëren die pinda’s uitscheidt. Dagelijks worden 4 miljard snaps verzonden. Een snap is slechts korte tijd zichtbaar.

13 Reddit (430 MAUs)
Het Amerikaanse Reddit heeft veel weg van een forum met een oneindig aantal categorieën, subreddits genoemd. Gebruikers kunnen hun content posten in zo’n subreddit, waarna andere gebruikers commentaar kunnen leveren. Reddit omschrijft zichzelf op de volgende manier.
“Reddit is home to thousands of communities, endless conversation, and authentic human connection. Whether you're into breaking news, sports, TV fan theories, or a never-ending stream of the internet's cutest animals, there's a community on Reddit for you.”
Reddit bevat een competitie-element. Elke post en elke reactie kan worden “beloond” met een upvote en “gestraft” met een downvote. Veel upvotes laat een post/reactie op de homepage verschijnen.

We laten een schermkopie zien van één van die subreddits en wel die met de naam “The Netherlands”.



In totaal zijn er ruim 130000 subreddits. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er ook subreddits zijn met namen als Amsterdam, Utrecht en Groningen. Reddit is populair, ook in Nederland. Op de “Top Sites in Netherlands” van Alexa (www.alexa.com) staat Reddit op nummer 5 (gevolgd door facebook.com).

14 Kuaishou (430 MAUs)
Kuaishou behoort tot dezelfde categorie als TikTok en is in China een grote concurrent van de laatste. Buiten China speelt de applicatie geen grote rol. Beijing Kuaishou Technology Co., Ltd, de makers van Kuaishou, wil op korte termijn een beursnotering in Hong Kong realiseren. Tencent (WeChat) is een van de grote aandeelhouders van het bedrijf.

15 Pinterest (416 MAUs)
Op de website van Pinterest wordt op de pagina “What's Pinterest” op een zuinige manier uiteengezet wat de service inhoudt.
WELCOME TO VISUAL DISCOVERY When it comes to a great idea, you know it when you see it
In de praktijk bevat de site voornamelijk foto’s, heel veel foto’s zelf. Die content is op verschillende manieren toegankelijk, een daarvan is een catalogus. Via de het pad “Explore > Architecture > Residential Architecture > House Architecture > Bungalow” komen we terecht bij een heleboel foto’s waaronder dit huisje aan de zee.
   

Als je dan op de foto klikt kom je op een verhuursite, waar, na enig zoekwerk, het onderhavige huisje wordt gevonden.
Pinterest is geen kleine site, het bedrijf (Pinterest, Inc.) is ruim 41 miljard dollars waard (22 november 2020). In 2019 werd een omzet van 1.14 miljard dollars gerealiseerd.

16 Telegram (400 MAUs)
Telegram is een instant messaging service die tevens de mogelijkheid geeft tot (video)bellen. Net als WhatsApp kunnen ook bestanden worden verzonden, daarbij geldt een zeer ruime limiet van 2 Gb (WhatsApp hanteert 16 tot 100 Mb). Ook de grootte van groepen is niet bepaald beperkt, 0.2 miljoen gebruikers. De applicatie doet denken aan geheime diensten en de onderwereld, het is namelijk zwaar versleuteld en boodschappen kunnen zichzelf vernietigen na het lezen. Verder is het opvallend dat de programmacode open source is, met andere woorden, vrij toegankelijk en door iedereen te gebruiken. Onderstaand een stukje van die code.
void *ASN1_d2i_fp(void *(*xnew) (void), d2i_of_void *d2i, FILE *in, void **x)
{
BIO *b;
void *ret;

if ((b = BIO_new(BIO_s_file())) == NULL) {
OPENSSL_PUT_ERROR(ASN1, ERR_R_BUF_LIB);
return (NULL);
}
BIO_set_fp(b, in, BIO_NOCLOSE);
ret = ASN1_d2i_bio(xnew, d2i, b, x);
BIO_free(b);
return (ret);
}
De applicatie is gratis, de source code is voor iedereen beschikbaar, geen betaalde advertenties, Telegram mag niet onder invloed van geld komen en dat alles dankzij de rus Pavel Durov. Hij is oprichter en mede-eigenaar van Telegram. Hij is bekend omdat hij ook de oprichter is van Vkontakte, de belangrijkste Russische social network site.

In april 2014, de tijden van de crisis in Oekraïne, weigerde hij medewerking te verlenen aan de Russische geheime dienst die hem onder andere bevolen had bepaalde pagina’s te blokkeren en de nodige data te overhandigen. In plaats daarvan publiceerde hij de missive van de geheime dienst. Eind van de maand was zijn lot bezegeld. Volgens Durov werd daarna het bedrijf overgenomen door een stroman van Poetin. Het resultaat was dat Durov het land verliet.

17 Twitter (353 MAUs)
Twitter, Inc. is het bedrijf achter de gelijknamige applicatie Twitter. Deze laat korte berichten, al of niet aangevuld met een foto of een video, versturen naar de servers van Twitter. Daar aangekomen, zijn ze in principe voor iedereen toegankelijk. Echter, dagelijks worden er 500 miljoen tweets verstuurd, zodat het niet makkelijk de gewenste tweets te vinden. De tweets van een of meer gebruikers worden echter direct weergegeven als wordt aangegegeven dat ze “gevolgd” moeten worden. Elke gebruiker kan dus andere gebruikers volgen en gelijktijdig kan hij worden gevolgd door die andere gebruikers.

Het bedrijf is beursgenoteerd en had op 22 november 2020 een beurswaarde van 35.5 miljard dollars. Over het jaar 2019 werd een omzet behaald van 3.5 miljard dollars en een nettowinst 1.5 miljard dollars.

18 Quora (300 MAUs)
Quora is in essentie een vraag- en antwoordsite. De ene gebruiker stelt een vraag en andere gebruikers geven antwoord. Om de site te bezoeken, dient registratie plaats te vinden. Bij die registratie is de gebruiker verplicht om 10 interessegebieden te kiezen uit een lange lijst, waarna nog eens vijf subgebieden gekozen moeten worden. Na het inloggen krijgt de gebruiker meteen een serie vragen en antwoorden te zien die worden geacht overeen stemmen met zijn interesse. In ons geval was dat de vraag wat de beste foto op het Internet is. 




 Door een of meer talen op te geven bij de registratie, krijgt men automatisch de daaraan gekoppelde vragen en antwoorden te zien. In ons geval (Nederlands) resulteerde dat in:
What is the meaning of the Dutch proverb ''Die mij bemint, bemint ook mijn hond''?
What are poffertjes?
What are the flaws of the Dutch?
19 Tumblr (300 MAUs)
Tumblr behoort tot de familie social media en wel het soort micro-blog. Op een eenvoudige wijze kan een post worden gecreëerd op basis van tekst, foto, quote, link, chat, audio of video. 



Om de sociale cohesie te versterken kan de ene gebruiker de microblogs van andere gebruikers volgen en vice versa. Er kan worden gereageerd op een post van een ander.

Tumblr heeft een opvallende financiële geschiedenis. Yahoo kocht het bedrijf in 2013 voor de som van 1.1 miljard dollars. Yahoo, inclusief Tumblr, werd vervolgens opgekocht door Verizon in 2017. Twee jaar later verkocht Verizon op zijn beurt Tumblr voor een gering bedrag aan Automattic, de eigenaar van het bekende WordPress.com. Het bedrag werd niet bekend gemaakt maar The Guardian schreef “Sale price was not disclosed, but reports have put it at under $3m”. Dat is dus een korting van ruim 97%.

20 LinkedIn (280 MAUs)
LinkedIn is zeer bekend in Nederland. Het laat zowel (potentiële) werknemers als werkgevers een profiel opstellen, waarna werknemers een werkgever kunnen zoeken en werkgevers een werknemer. En derden kunnen een helpende hand bieden, zoals onderstaande schermkopie laat zien.