Overzicht Influencer agencies

Overzicht van Influencer agencies in Nederland
Het zijn de influencer agencies die de influencer kunnen vertegenwoordigen. Maar zij zijn niet de enige. Er bestaan ook artiestenbureaus, ook wel boekingsbureaus genoemd. Via deze bureaus kon je vroeger een artiest boeken. Dat is veranderd, nu kan je ook een DJ, een look-a-like, een spreker of een influencer boeken. Deze schnabbel-activiteiten voor influencers hebben weinig te maken met influencer marketing, we beperken ons daarom tot de agencies die als intermediair fungeren tussen influencer en adverteerder, de influencer agencies.

Dat zijn dus bureaus die de influencers vertegenwoordigen, die het management voeren. Van deze bureaus mag je dan verwachten dat ze op hun site duidelijk aangeven welke specifieke diensten ze verlenen en welke kosten daaraan verbonden zijn. De praktijk is anders. Geen enkel bureau geeft uitgebreide en specifieke informatie en geen enkel bureau is transparant over de kosten. Dat is niet alles. Van de vijftien bureaus lijken er twee niet meer actief te zijn en drie andere bureaus hebben geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Influencer, let op uw zaak.

Verder is het opvallend dat deze bureaus praktisch alle een eigen naam voor hun activiteiten hebben bedacht, we noteren: digital talent agency, online talent management bureau, management bureau, agency, influencer management bureau managementbureau, influencer agency, agency team, management agency en boutique managementbureau.

Het hiernavolgende overzicht van influencer agencies is opgesteld in december 2020 en presenteert de bedrijven op volgorde van naam.

1 Buro Bagsy (www.burobagsy.nl)
Buro Bagsy is naar eigen zeggen een “digital talent agency”, houdt zich bezig met “ social strategie” in de vorm van een “content pakket” en “social business strategy”. Daarnaast zijn Vera en Yuyan in te huren als spreker. Vera en Yuyan zijn de eigenaren/oprichters van het bureau.
Als “digital talent agency” doet het bureau het volgende.
“Buro Bagsy representeert en begeleid online talent. Ieder met hun eigen focus en strategie die we constant aanscherpen op personaliteit, actualiteit en de behoeftes van de doelgroep. We ondersteunen onze personalities met het bouwen van hun online community, een eigen tone of voice en hun partnerships.”
Meer informatie over hun dienstverlening aan influencers en de daaraan verbonden kosten is niet aanwezig.

Op de site worden zeven talenten gepresenteerd in de vorm van een naam en een foto, meer informatie over die talenten is niet aanwezig.

2 Citalent (www.citalent.nl)
Citalent, een “online talent management bureau”, heeft talent voor woorden. Prominent staat op de homepage “ONLINE TALENT MANAGEMENT en STRATEGY CONSULTING”. Dat wordt aan de onderkant van die homepage als volgt gedetailleerd :
“Strategie en personal branding PR & marketing Projectmanagement Creative concepting E-mail- en agendabeheer Social mediabeheer”
Citalent heeft nog meer talenten. Bij de Kamer van Koophandel leren wij dat deze eenmanszaak ook nog onder de categorieën “Reclamebureaus”, “ Schoonheidsverzorging” en “pedicures en manicures” valt.

Citalent vertegenwoordigt ook talenten, negen om precies te zijn, waarbij sommigen als koppel optreden. Van elk talent wordt keurig aangegeven wat ze doen en wat hun expertise is. Dat wordt fraai verwoord in een bloemrijk Nederlands.
Deze talenten kunnen ondersteund worden door het bureau op zes vlakken, namelijk “Strategie en personal branding”, “PR & marketing”, “Projectmanagement”, “Creative concepting”, “E-mail- en agendabeheer” en “Social media beheer”. Dit zestal competenties, dat hiervoor ook al naar voren kwam, wordt dus aangeboden aan de talenten en onder de noemer “STRATEGY CONSULTING”. We vinden dit enigszins verwarrend.
Concrete informatie over hun dienstverlening is niet aanwezig, dat geldt ook over de daaraan verbonden kosten.

3 ELITE Social Branding (elitesocialbranding.com)
ELITE Social Branding is, naar eigen zeggen, een management bureau. Daarbij bieden ze influencers de volgende diensten aan.
“Het vinden en aanbieden van passende opdrachten.
Bemiddeling tussen bedrijf en influencers.
Hulp bieden bij juridische aspecten zoals, contracten tussen jou en opdrachtgever.
Ondersteuning bieden bij financiële afwikkelingen.
Het in contact brengen met andere influencers.
Advies bij het professionaliseren van jouw account.”
Deze, in vergelijking met collega-agencies, “uitgebreide” informatie wordt niet gecompleteerd met informatie over de kosten.

Het bedrijf heeft de woordcombinatie “social branding” in haar naam opgenomen. Ze definieert die term op haar eigen wijze:
“Social Branding is een manier van influencers marketing waarbij bloggers, influencers en populaire accounts op social media geld of producten kunnen verdienen via hun social media account.”
Wordt naar het bedrijf gezocht in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, dan komt wel Elite Social Branding naar voren, maar actief met de “Handel in advertentieruimte en -tijd” en “Producenten van podiumkunst”. 

Daarnaast is deze Elite Social Branding uitgeschreven, met andere woorden niet meer actief als bedrijf. Zo’n melding geeft niet veel vertrouwen.

4 House of Icons (houseoficons.agency)
Wat is House of Icons? Op de homepage van de site wordt die vraag beantwoord.
“House of Icons is an allround agency who provides you with a 360° tailor-made strategy based on your brand vision.”
Ook lezen we dat de services van het bureau bestaan uit “Online Branding”, “Online marketing” en “PR-communications”.
Afwezig is informatie over de mogelijke dienstverlening aan influencers. Toch presteren we dit bureau in deze kolommen. Op de site van House of Icons worden namelijk op de pagina “Onze talenten” een zevental vrouwen gepresenteerd, een fraaie foto en een link naar het desbetreffende social media account. Verder wordt het bureau afgeschilderd als een influencer agency” in het boek Gouden bergen van Doortje Smithuijsen.

5 ID The Agency (www.idtheagency.com)
ID The Agency noemt zichzelf een “influencer management bureau” op haar kale website. Kaal, want de site bestaat uit niet meer dan twee zinnen, de adresgegevens en zes foto’s van “talents”. Wordt op een foto geklikt, dan volgt een korte toelichting op het talent.

6 J-Main management (www.j-main.nl)
J-Main management is een “management bureau” voor twee artiesten en één influencer. Het is naar eigen zeggen “Een toonaangevend managementbureau, gedreven door uniekheid en authenticiteit.” Er is geen specifieke informatie over de dienstverlening en de daaraan verbonden kosten aan influencers. Wel is er algemene en vrijblijvende informatie voor de influencers, als:
“Het bedrijf heeft een sterke visie over hoe Influencers en artiesten zichzelf moeten positioneren in de markt en ze krijgen daar volop ondersteuning bij. De artiesten die zijn aangesloten krijgen allen persoonlijke begeleiding en het creëren van een vertrouwensband en een transparante relatie zijn daarin belangrijke aspecten.”
7 Landladies (landladies.nl)
Landladies is een 3management bureau”, specifiek voor vrouwelijke influencers. Op de homepage van hun website geven ze in krom Nederlands aan wat ze doen voor influencers.
“Met een management kunnen influencers op wat zij het leukst vinden: content maken. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in administratief werk, platform management, het regelen van foto-shoots, zakelijk contact en meer”
Goedbeschouwd is er niet veel meer informatie. De pagina “About Us” laat de tekst “Hello world!” zien. Van hetzelfde laken een pak voor de pagina “Contact Us”.
Bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel is ook schraalhans meester. Daar lezen we dat de vestiging is uitgeschreven. 



 
8 Make It management (makeitmanagement.nl)
De website van Make It management beperkt zich tot “Under Construction” en de volgende tekst.
“Make It Management is een Management bureau dat talenten begeleidt en laat groeien binnen hun werkvlak. Ben jij model, influencer, acteur/actrice, MUAH – artist, of ben je op een andere manier klaar to ‘Make It’? Mail dan naar Info@makeitmanagement.nl”
Het bedrijf is aanwezig op Instagram, maar daar is niet meer informatie te vinden.

9 Maza Design (geen website)
Maza Design heeft geen website, het bedrijf is te vinden op LinkedIn waar ze zich als volgt presenteert.
“Maza Design verzorgt het management voor Instagram influencers. Daarnaast beheren wij de social media kanalen van particuliere bedrijven en maken we webshops voor zowel influencers als particulieren!”
Het bedrijf is niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, althans niet onder de naam Maza Design.

De schermkopie laat zien dat Maza Design niet bestaat bij de Kamer van Koophandel. Wel bestond er vroeger het bedrijf Caroline Mazaro Maza Design.
Maar de zaak is gecompliceerder. Er is namelijk sprake van een derde Maza Design, ook zonder KvK-registratie, maar wel met een website (maza-design.nl). Op die site leren wij dat de diensten van het bedrijf bestaan uit influencer marketing, social media strategie, webdevelopment, graphic design, content creatie en fotoshoot.

10 MIMEMA (mimema.nl)
MIMEMA heeft vele pijlen op haar boog, te weten fotografie, videoproductie, animatie, grafisch design, drukwerk, website ontwikkeling, concept & strategie, influencer Marketing en tenslotte influencer Management. Daarover schrijft ze onder andere het volgende.
“Zakelijke deals en onderhandelingen zijn vaak lastig om als influencer zelf te doen. Als management vertegenwoordigen we jou als influencer in deze gesprekken. We houden daarbij altijd rekening met jouw wensen en eisen.”
Specifieke informatie over deze dienstverlening is niet aanwezig, ook is er geen informatie voorhanden over de tarieven die ze hanteert.

11 Namam (www.namam.nl)
Namam is een managementbureau voor talenten en wel muzikanten, acteurs en online creators. De informatie over haar dienstverlening aan deze talenten beperkt zich in grote lijnen tot de volgende tekst.
“NAMAM positioneert zich als onmisbare partner in crime voor haar cliënten en maakt daarin geen onderscheid in aanstormend talent en inmiddels gevestigde namen. In iedere samenwerking ligt het accent op het leggen van stevige fundamenten en een tijdloze ontwikkeling. Daarbij de heersende zeitgeist in ogenschouw nemend.”
12 Scooperz (www.scooperz.nl)
Scooperz is actief op het gebied van social media content, webcare, advertising, web development, influencer marketing, talentmanagement en SEO/SEA.
Het bedrijf heeft 16 talenten onder haar hoede, die kunnen rekenen op de volgende vaag geformuleerde diensten.
“Je bezighouden met datgeen wat je leuk vindt, wij helpen je verdienen
We helpen je met onderhandelen met merken
We zetten een plan op voor jouw groeimogelijkheden
Samen brainstormen over toffe (out-of-the-box-)content”
Verder wordt aangegeven dat voor de “grootste influencers en aanstormende talenten” het “volledige management” kan worden geregeld. Klaarblijkelijk zijn er twee verschillende serviceniveaus.
Welke kosten Scooperz voor beide niveaus in rekening brengt is onbekend, daarover wordt geen informatie verstrekt.

13 Social1nfluencers (social1nfluencers.com)
Social1nfluencers (S1) vertegenwoordigt naar eigen zeggen de “populairste premium content creators van Nederland”.
Het bedrijf Social1nfluencers werd in 2012 opgericht, maar is sinds 2018 volledig onderdeel van Talpa Network B.V. Het bedrijf Social1nfluencers bestaat dan ook niet meer en ook de handelsnaam is opgeheven.
Social1nfluencers is in vergelijking met andere bureaus niet echt zuinig met informatie over haar diensten aan influencers. We leren bijvoorbeeld dat elke influencer een talent manager krijgt toegewezen en dat er op de volgende manier aan channel management wordt gewerkt.
“Samen met jou streven we naar volledige optimalisatie van jouw kanalen en content. Door middel van analyses en best practices creëren we een strategie waarmee jij het beste uit jouw socials kunt halen. Daarnaast denken we graag met je mee bij het ontwikkelen van nieuwe, creatieve content.”
Over kosten voor de influencer wordt, zoals gewoonlijk, niets meegedeeld. Wel wordt over inkomsten gesproken. Daar komt impliciet de vuurkracht van Talpa Network naar voren.
“Door jouw YouTube-kanaal aan te sluiten bij onze MCN, zullen je inkomsten uit views groeien door middel van targeted advertising die wij voor jou realiseren. Daarbij verzorgen we branded content. Het saleshuis van Talpa Network is expert in het maken van perfecte matches tussen creators en A-merken.”
14 Socialz (geen site)
Op LinkedIn leren we wat het bedrijf Socialz voorstelt. 



Dit Groningse management bureau telt zelfs 2-10 medewerkers. Wordt echter op de link naar de website geklikt, dan vindt er een redirection plaats en komen we bij Webmethod terecht, ook gevestigd in Groningen. Dit bedrijf is niet actief als influencer agency, maar als ontwikkelaar. 



Het staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met onder andere Socialz als handelsnaam. 
 
15 Wessels Management (www.wesselsmanagement.nl)
Wessels Management houdt het kort, de website bestaat maar uit één pagina met een korte tekst waarin wordt aangegeven dat het bedrijf een “boutique managementbureau” en dat haar doel is het “ondersteunen van talenten”.